loading...
تدوینگری
علی قدبی بهابادی بازدید : 63 پنجشنبه 11 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

اصول کار تدوینگر چیست؟ نگاه مختصر به کار تدوین, مراحل تدوین فیلم, انواع برش در تدوین, افکت های تصویری و کاربرد آنها, اصول تدوین و تکنیک های کار



نگاه مختصر به کار تدوین

نرم افزارهای مختلفی جهت تدوین و میکس فیلم وجود دارد، و تقریبا در دسترس همگان می باشد. کارتهای میکس هم بامحصولات متنوع دربازار موجود می باشد. ما به ابزار مسلط شده، و می توانیم به راحتی از همه امکانات موجود در ...

علی قدبی بهابادی بازدید : 82 پنجشنبه 11 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 multi camera: در ادیوس بسیار راحت می باشد و مانند پریمیر نیست که به منابع سخت افزاری زیادی احتیاج داشته باشد و به راحتی تا بی نهایت دوربین در آن می توانید قرار دهید...

چند دوربین یا multi camera به این معنی است: فرض کنید ما از یک سوژه مثلا آقایی از بالای تپه به پایین اومدن است و ما از این آقا با چند دوربین بصورت همزمان فیلمبرداری می کنیم... یه دوربین دست منه، یه دوربین دست دوستمه، و یه دوربین رو هم یه جا گذاشتیم تا خودش فیلمبرداری کنه..!! حالا می خوایم زمان پایین اومدن اون فرد از کوه از دوربین پایین دیده ...

علی قدبی بهابادی بازدید : 25 پنجشنبه 11 اردیبهشت 1393 نظرات (0)


● muvee AutoProducer:
این نرم افزار هم طرفداران زیادی بین تازه کارها دارد. محیط برنامه بسیار ساده طراحی شده و تقریبا همه امکانات ضروری را می توانید در صفحه اصلی آن پیدا کنید. از ویژگی های جالب این نرم افزار راهنمای گام به گام برای تهیه فیلم است که در چند قدم ساده خواهید توانست یک فیلم حرفه ای با ویرایش های کافی تدوین کنید. این برنامه با انواع فایل های صوتی و تصویری سازگاری دارد و در میان جلوه های آن انواع افکت های مورد نیاز را پیدا خوهید کرد. ساخت عنوان و تیتراژ در muvee AutoProducer نسبتا ساده تر از سایر برنامه ...

علی قدبی بهابادی بازدید : 46 پنجشنبه 11 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

- سکانس Sequence (فصل): هر فیلم از چند تا بخش (فصل) تشکیل شده که هر بخش یک قسمت از موضوع را بازگو می کند.

- پلان Plan (نما): هر سکانس شامل چندین پلان هست. هر پلان یک نما هست که فیلم برداری می شود. (همچنین ببینید: انواع نما)

- شات Shot (برداشت): از لحظه ای که ضبط را شروع می کنند تا وقتی که قطع می شود یک شات می گویند. هر نما (پلان) ممکن است چند بار برداشت شود.

- شات لیست Shot List (فهرست برداشت ها): می شود گفت که گزارش کار فیلم برداری است که در آن توضیح می دهند کدام لحظه از نوار فیلم برداری

علی قدبی بهابادی بازدید : 52 پنجشنبه 11 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

- روایتی: در این مونتاژ داستان را بصورت روایتی بیان می کند.

2- ایده ای: در این روش با آرمانهای تصویری بیننده موضوع را درک می کند. در روسیه اشخاصی چون ایزنشتاین و پودوفکین کولشوف پیشرو روش ایده ای بودند.


3- پویا و خلاق : یک واقعه بطور غیر مستقیم از نظر صدا یا تصویر مونتاژ شود و به اصطلاح تداوم حرکتی حذف می شود.

4- متضاد : (کنتراست) مونتاژ تصاویر متضاد پشت سر هم مانند نمای انسان لاغر به انسان چاق

5- لایف موتیف : مونتاژ ی

علی قدبی بهابادی بازدید : 47 پنجشنبه 11 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

افکت های تصویری محدود نیستند ولی مهم ترین آنها هشت مورد است که عبارت اند از :

1. فید- این .آشکار شدن تدریجی

روشی تدریجی برای شروع صحنه ، که در آن تصویر با تاریکی و یا سفیدی شروع می شود ، و به تدریج صحنه ظاهر شده و کاملا واضح می شود.
این تمهید را به ویژه در صحنه هایی که در آن ، شخصی که از هوش رفته در حال به هوش آمدن است ، دیده اید. همچنین گاهی از این تمهید برای شروع فیلم و یا شروع یک سکانس استفاده...

علی قدبی بهابادی بازدید : 224 پنجشنبه 11 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

نوار فیلمی که به منظور عمل تدوین به دست مونتور سپرده می شود (راش) یا کپی کار نام دارد. راش یا کپی کار در ابتدا محتوی همه چیزهایی است که به نوعی روی فیلم ثبت شده اند مثل نور خوردگیهای نا خواسته و بی ربط ، تصاویری که از نظر فنی یا به هر دلیل دیگری اشکال داشته اند و دوباره فیلمبرداری شده اند و نیز تصاویر مفیدی که در فیلم نهایی بکار خواهند رفت. به دلایل مختلفی که مربوط به شرایط تولید فیلم و محاسبات مربوط به تسریع فیلمبرداری آن می شود. پلانهای یک فیلم به ترتیبی که موضوع اقتضاء می کند، فیلمبرداری نمی شوند. نیز هر پلان ممکن است چندین بار فیلمبرداری شود و هر بار به هر ...

علی قدبی بهابادی بازدید : 72 شنبه 06 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

 

 

 

 

 

 

 

اصولا همیشه تدوین را از مراحل مهم ساخت یک فیلم خوب تلقی می شود. جمله معروف «فیلم سر میز تدوین فیلم می شود»نیز این را تصدیق می کند. اما سوال اساسی این است که آیا تدوین یک اتفاق صرفا فنی است یا مرحله ای است که دانش فنی و دانش تئوری سینما با هم در می آمیزد؟ پاسخ ناگفته پیداست . همانگونه که یاد داشتن کلمات برای شعر گفتن کافی نیست ، آموختن نرم افزار لازم هست اما کافی نیست.
کتاب «الفبای تدوین» نوشته «روی تامپسون» سعی در پاسخ دادن به سوالاتی دارد که هر فیلمساز یا تدوین گر ابتدای ورود به این رشته در سر دارد . سوالاتی از قبیل اندازه نماها ، اسامی تخصصی نماها ، تفاوت لنزها و... در این کتاب به سادگی اما به تفصیل توضیح داده شده است . این کتاب مشتمل بر 8 بخش مجزاست که هر بخش ابزاری را در اختیار مخاطبان تازه کارش قرار می دهد که مخاطب...

علی قدبی بهابادی بازدید : 48 شنبه 06 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

رابطه بين تحولات تكنولوژيك و زيبايي‌شناسي سينما (يا تلويزيون) بحث جالبي است كه در طول تاريخ سينما همواره مطرح بوده است. پيدايش سينماي ناطق از مشهورترين اين نمونه‌هاست. مي‌دانيم كه گروهي از كارگردان‌هاي مهم سينماي صامت نخست به مخالفت با آن برخاستند، بعد طي بيانيه‌اي خواستار استفاده درست و هنري از آن شدند. پرده‌ عريض، رنگ، امكان ضبط صداي سينك سر صحنه، دوربين‌ها و تجهيزات صدابرداري سبك، حتي اختراع نسبتاً كوچكي مانند لنز زوم، هريك چالش‌هاي زيبايي‌شناختي خاص خود را در برابر فيلمسازان و نظريه‌پردازان سينما قرار دادند. به ياد داريم دهه‌هاي شصت و هفتاد ميلادي را كه فيلم‌ها پر بودند از زوم‌هاي تند و چشمگير به پيش و پس، در حالي كه امروز حتي در فيلم‌هاي آماتوري هم بسيار حساب‌شده از لنز زوم استفاده مي‌شود و اگر هم در موقع فيلمبرداري از لنز زوم استفاده شده است، چه بسا موقع تدوين قسمت زوم را بيرون مي‌آورند...

علی قدبی بهابادی بازدید : 37 شنبه 06 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

آیا تا به حال به این فکر کرده اید ، فیلمی بسازید که در آن نیازی به فیلمبرداری نداشته باشید! یعنی اولین مانعی که برای خودتان در ساخت فیلم مستند ایجاد کنید ، نداشتن دوربین باشد . خب حالا باید به این فکر کرد که چطور می توان فیلمی را بدون داشتن دوربین ساخت . اصلا چنین فیلمی می تواند داستانی باشد یا حتما باید مستند باشد . اگر داستانی باشد چگونه داستانی را باید تعریف کرد که بتوان مرحله فیلمبرداری را حذف کرد و اگر مستند است چخ موضوعی را باید اتخب کنیم و روایت فیلم را چگونه پیش ببریم . و اصلا در هر دو حالت ماتریال و مواد خام اولیه را چگونه جور کنیم .

خب مسلما در ساختن چنین فیلمی باید مواد خام اولیه را از آرشیو بدست آوریم . پس می خواهیم فیلمی بسازیم با آرشیو های موجود . به روال همه فیلم هایی که تا به حال ساخته ایم ، موضوع مورد نظرمان را انتخاب می کنیم که با توجه به مانع پیش رو باید موضوعی را در نظر بگیریم که از وجود تصاویر و صداهای آرشیوی در رابطه با آن آگاه باشیم . که عموما موضوعات تاریخی ، سیاسی و بیوگرافیک در زمره این گونه فیلم ها که آن ها را فیلم های تلفیقی می نامند...

تعداد صفحات : 4

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    این سایت را چگونه ارزیابی میکنید
    آمار سایت
  • کل مطالب : 35
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 6
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 17
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 46
  • بازدید ماه : 43
  • بازدید سال : 13,141
  • بازدید کلی : 55,339
  • کدهای اختصاصی

    Up Page
    کد پرش به بالای صفحه وب

    علی قدبی بهابادی