loading...
تدوینگری
علی قدبی بهابادی بازدید : 24 پنجشنبه 11 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

- سکانس Sequence (فصل): هر فیلم از چند تا بخش (فصل) تشکیل شده که هر بخش یه قسمت از موضوع رو بازگو می کنه.

- پلان Plan (نما): هر سکانس شامل چندین پلان می هست. هر پلان یه نما هست که فیلم برداری می شه.

- شات Shot (برداشت): از لحظه ای که ضبط رو شروع می کنن تا وقتی که قطع می شه یه شات می گن. هر نما (پلان) ممکنه چند بار برداشت بشه.

- شات لیست Shot List (فهرست برداشت ها): می شه گفت که گزارش کار فیلم برداریه که توی اون توضیح میدن که کدوم لحظه از نوار فیلم برداری شده، شامل چه تصویریه...

علی قدبی بهابادی بازدید : 46 پنجشنبه 11 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

تدوین Editing 
تدوین فیلم عبارت است از سلسله مراتب جمع آوری «نما»های منفرد و جمع فیلم و نوارهای صوتی و درهم کردن آنها به صورت یک واحد پیوسته متشکل و معنی دار.
تدوین به شکل بدوی و ابتدایی یعنی به هم وصل كردن«نما»های فیلم برحسب ردیفی که قبلاً در سناریو معین شده است. به صورتی جامعتر و وسیع تر، تدوین هنر شکل و نظام، روح معنی و وزن (ریتم) بخشیدن به اجزا ضرورتاً جدا فیلمبرداری شده است، به طوری که از درهم شدن این اجزا «فیلم» (منظور و حرف فلیمساز) حاصل گردد. بسیاری از فیلمسازان معتقدند که فیلم در اتاق تدوین ساخته میشود و تدوین کننده میتواند فیلم را احیا کند. ...

علی قدبی بهابادی بازدید : 52 پنجشنبه 11 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

احتمالا در کلیپ‌های تبلیغاتی در تلویزیون دیده باشید که به طور مثال بازکنی در یک زمین چمن به صورت رنگی و اطراف بدن این بازیکن سیاه و سفید است. و شاید خواسته باشید که بدانید چطور این چیز ممکن است.
در این آموزش با استفاده از دو نرم‌افزار یعنی Video Editor و Video Paint، از سری نرم‌افزارهای Ulead Media Studio، این کار را به راحتی انجام می‌دهیم.


برای توضیح بیشتر یک مثال می‌آورم: فرض کنید قرار است یک فوتبالیست که در زمین فوتبال در حال دویدن است، رنگی شود و سبزه‌ها و تماشاچیان و هر موضوع دیگری که در تصویر است، سیاه و سفید شود (و یا بالعکس).
همانطور که مشخص

علی قدبی بهابادی بازدید : 53 پنجشنبه 11 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

از آن‌جا که در سینما همیشه و در همه جا، معیار توجه و سرمایه‌گذاری بر فیلم‌سازان جوان، ساختن فیلم‌های درخشان کوتاه بوده است، و سینمای کوتاه به دلیل ارزان بودنش محل ثبوت قابلیت‌های فیلم‌سازی؛ فیلم‌سازان جدی این عرصه را وادار به دفاع از استقلال این گونه از سینما و اهمیت آن در مقابل سینمای بلند درآمدزا نموده است، چون بی‌تردید در برخورد عوامانه با این مقوله، سینمای کوتاه مترادف است با سینمای آماتوری و سیاه مشق سینمای بلند.


و این تعبیر آن‌چنان به دور از انصاف است که برای آن‌ها که دل‌مشغولی فیلم‌کوتاه دارند، کار را

به جایی می‌رساند که برای اثبات هویت مستقل  فیلم‌کوتاه، گاهی خود را در دام مغالطه‌های بی‌شمار می‌اندازند که مثلا بگویند

که فیلم‌کوتاه زیربنا و بنیان اساسی  درک و آموزش...


علی قدبی بهابادی بازدید : 19 پنجشنبه 11 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

ابزاری که در زیر از آنها نام برده شده ، مهم ترین ابزار تدوین هستند :

میز تدوین ( Editing Table )


میز کاری که برای تدوین طراحی شده و مجهز به تجهیزات مختلفی برای تماشای فیلم و انجام برش در فیلم است. میز تدوین ، معمولا دارای مکانیسمی برای عقب یا جلو کشیدن فیلم و یافتن نمای مورد نظر ، حلقه هایی برای نگه داری فیلم ، صفحه ای برای تماشای تصویر ، دستگاه همگاه سازی برای همگاه کردن صدا و تصویر و امکانات پخش صوت است. بر روی این میز...

علی قدبی بهابادی بازدید : 30 پنجشنبه 11 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

به عنوان اولین رابط انتقال دهنده همزمان صدا و تصویر در دنیا شناخته می شود که قادر است اطلاعات را به صورت غیر فشرده به وسایل صوتی تصویری هماهنگ با این رابط انتقال دهد


رابط پیشرفته High Definition Multimedia Interface در سال 2002 توسط یک کنسرسیوم بزرگ و صنعتی که متشکل از شرکت های بزرگی مانند فیلیپس، هیتاچی ، سونی ، توشیبا و شرکت های دیگر بود به بازار عرضه شد.

در مجموع HDMI به عنوان اولین رابط انتقال دهنده همزمان صدا و تصویر در دنیا شناخته می شود که قادر است اطلاعات را به صورت غیر فشرده به وسایل صوتی تصویری هماهنگ با این رابط انتقال دهد...

علی قدبی بهابادی بازدید : 43 پنجشنبه 11 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

چگونه از تایم کد (رمز زمانی) استفاده نماییم؟

 

SMPTE/EBU time-code  یا فقط time-code  یک  رمز (کد) هشت رقمی است که به شما این اجازه می دهد تا به دیگران به صورت دقیق بگویید چه نقاطی از صدا و تصویر مد نظر شماست و  درباره کدام نما  شما صحبت می کنید.

نقطه مشخص شده توسط تایم کد این مزیت را دارد که در همه ماشینهای تدوین یکسان است و از این دستگاه به دستگاه دیگر هیچ تغییری نمی یابد.

 

 

 

علی قدبی بهابادی بازدید : 29 پنجشنبه 11 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

مصاحبه ها اغلب به طور کامل پخش نمی گردند و بینندگان قسمتهای کمی از آنها را می بینند؛ به طور کلی سوال و جوابهای مختصر که به سرعت می آیند و می روند سبب خستگی مخاطب می شود و این خستگی سبب انحراف توجه او از موضوع اصلی می شود. در مصاحبه، شما ممکن است بیش از ۱۰ بار یک گفتگو را تصویربرداری نمایید تا یک برداشت از آن قابل استفاده باشد.


عنوان یک تدوینگر شما باید یک مصاحبه را این گونه تدوین نمایید:

-  بدون این که قسمتهای مهم مصاحبه دور ریخته شود.

-   بدون این که مفهوم اصلی صحبتهای مصاحبه شونده از بین رود.

- بدون این که تغییری در حالت، انرژی و بیان او ایجاد شود.

...

علی قدبی بهابادی بازدید : 39 پنجشنبه 11 اردیبهشت 1393 نظرات (0)
قسمت اول

 

برای نگهداشتن تدوام اصلی یک داستان، تدوینگر می تواند از نماهای اینسرت(insert shots) و یا کاتهای برون برش(cutaways) استفاده نماید.در این یادداشت به این دو مورد از دیدگاه تدوین می نگریم.

 Insert Shots:

نماهای اینسرت، نماهای بسیار نزدیک از اشیایی که در درون صحنه اصلی وجود دارند، هستند. گاهی اوقات نماهای معرف (Establish Shot) را می توان جزء نماهای اینسرتی دانست.

علی قدبی بهابادی بازدید : 113 پنجشنبه 11 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

ترانزیشن ( Transition )
 
ترانزیشن یا انتقال ، عبارت است از هر تکنیکی که در تغییر صحنه و ایجاد ارتباط ، به ویژه از صحنه ای به صحنه دیگر مورد استفاده قرار گیرد که معمولا معرف تغییر در زمان یا مکان است. باید توجه داشت منظور از ارتباط ، چیزی به جز خط سیر داستان است ، یعنی برقراری ارتباطی جذاب و بدون ایجاد پرش در ذهن تماشاگر.

تعداد صفحات : 4

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    این سایت را چگونه ارزیابی میکنید
    آمار سایت
  • کل مطالب : 35
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 6
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 31
  • بازدید ماه : 28
  • بازدید سال : 13,126
  • بازدید کلی : 55,324
  • کدهای اختصاصی

    Up Page
    کد پرش به بالای صفحه وب

    علی قدبی بهابادی